Elina Ranta aloitti UKIn asiakkuus- ja myyntijohtajana: ”Olen auttamassa asiakasta saamaan kattavimman mahdollisen palvelukokonaisuuden hyödykseen.”

Elina Ranta, UKI Arkkitehdit

KTM Elina Ranta on aloittanut työnsä UKI Arkkitehtien asiakkuus- ja myyntijohtajana. Hänen työnkuvansa muodostuu asiakkuuksien ja myynnin kehittämisen lisäksi tukipalvelujen vetovastuusta, markkinointiviestinnästä ja HR:stä.

Elina Rannan aiempi työhistoria koostuu moninaisista markkinoinnin, viestinnän, myynnin ja johtamisen tehtävistä. Viimeksi Elina työskenteli suuren terveyspalveluyrityksen kumppanuusratkaisujen johtajana.

”Osaamisiani saan täällä UKIlla yhdistää aika laajasti. Pitää perehtyä kokonaisuuteen ja löytää oman tekemisen prioriteetit”, hän sanoo.

Tuoreen ukilaisen ajatus arkkitehdin työstä on laventunut. Suunnittelija ei olekaan yksin puurtaja vaan laajan yhteistyön tekijä. Suunnittelutyön monipuolisuus on yllättänyt toimistossa, jossa yhteistyön arkkitehtuuri näkyy ukilaisten arjessa jokapäiväisessä työssä.

”Suunnittelijat tekevät tiimityötä sekä sisäisesti että eri ammattiryhmien kanssa verkostona. Työtä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa enemmän kuin osasin arvata”, Elina sanoo.

Suuren pörssiyhtiön rutiineihin ja organisaatioon tottuneelle Elinalle yllätys on ollut myös UKIn kaltaisen asiantuntijaorganisaation matala hierarkia. Vaikutuksen on tehnyt yrityksen johdon helppo tavoitettavuus ja toiminnan ihmislähtöisyys. Elina sanoo myös kokeneensa, että UKIlla eletään niin kuin opetetaan.

”Yrityksen arvot vaikuttavat arjessa, jonne ne on oikeasti tuotu käytäntöön. Hyvä viihtyvyys ja pitkäaikaiset työsuhteet kertovat, että ihmisiä ja heidän osaamistaan arvostetaan. Asiakkaille halutaan tarjota parasta laatua ja uskotaan, että hyvin tehty työ tuo meille seuraavankin työn.”

Strategiansa mukaisesti UKI Arkkitehdit on jatkanut kasvua ja kehitystä, ja siksikin nyt oli hyvä hetki rekrytoida taloon Elinan kaltainen osaaja. Toimitusjohtaja Mikko Heikkisen mukaan asiakkuuksien ja myynnin ammattilainen helpottaa esimerkiksi toimipisteiden vastuuhenkilöiden ja suunnitteluryhmien vetäjien työtaakkaa.

”Yrityskauppojen jälkeen monia käytäntöjä on yhdistetty ja harmonisoitu. Elinan myötä olemme myös oppineet uutta ja millä osa-alueilla meillä on vielä kehitettävää.  Työ on iso osa elämää, ja yrityskulttuurimme mukaisesti haluamme sen olevan keskimäärin mukavaa eikä voimia vievää. Hienoa, että löysimme sopivan henkilön täydentämään tiimiämme”, Heikkinen sanoo.

Heti pestinsä alussa Elina Ranta sanoo keskittyneensä asiakkaisiin, heidän tarpeiden tunnistamiseen ja asiakkuuksien kehittämiseen.

”On tärkeää tunnistaa, minkälaista yhteistyötä ja toimintaa eri asiakassegmenttien kanssa viedään eteenpäin. Tarkoitan tällä ratkaisumyyntiä, asiantuntijapalveluiden myyntiä ja asiakkuuksien johtamista. Yritän puhua asiakkaan ja suunnitteluryhmän kielellä ja auttaa uudella näkökulmalla parhaan mahdollisen lopputuloksen syntymisessä.”

UKI toimii valtakunnallisesti ja palvelee valtakunnallisia asiakkuuksia kolmessa toimipisteessään Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa. Elinan johtamat tukipalvelut läpileikkaavat kaikki paikkakunnat ja kaikki suunnitteluryhmät. Myös asiakkuuksien myynti- ja tarjoustoiminnan johtaminen on valtakunnallista.